Novinky

7.2.2023
Cruise SLIM, zcela nové modely štíhlých vestavných chladniček pro obytné vozy, v průběhu roku budou dostupné tři modely: SLIM 70, 90 a 140 litrů

1.5.2022
CRUISE OFF, nový design dveří, zavíracího mechanismu i interieru.

1.7.2021
Nové modely TB STEEL OFF postupně nahradí předchozí TB STEEL.

1.3.2021
Unikátní 12V kompresorová klimatizace pro obytné vozy Plein Aircon

 

Proč si pořídit kompresorovou autochladničku? Výhody a nevýhody.


Kompresorové autochladničky jsou výrazně dražší než termoelektrické, tak proč si takovou chladničku pořídit?

Kompresorové chlazení je nejefektivnější a nejúčinější způsob chlazení jaké lidstvo vymyslelo, nic lepšího není. Z toho plyne i mnohonásobně nižší spotřeba elektrické energie v porovnání s termoelektrickými autochladničkami. Zcela zásadním důvodem je ale dosažitelná teplota v chlazeném prostoru. Zatímco v termoelektrické chladničce dosáhnete nejčastěji teplotu o 16°C až 20°C nižší než je okolní teplota, v kompresorové je to i více než 50°C. Jednoduše kompresorové autochladničky Indel B jsou zkoušeny, že bez problému dosáhnou -18°C až -20°C uvnitř při okolní teplotě 30°C (toto neplatí pro vestavné chladničky, kde je použit mechanický termostat a zde záleží na nastavení termostatu).

V termoelektrické (nebo také tzv. vrtulkové) autoledničce chladí peltierův článek. To je polovodičová součástka o velikosti pouze 4x4cm, na ní jsou namontovány hliníkové chladiče, jeden je uvnitř chladničky a druhý je vně chladničky. Velikost chladící plochy je tedy poměrně malá, nejnižší teploty naměřitelné na chladiči mohou být i lehce pod bodem mrazu. Naproti tomu v kompresorové autolednici (dle typu) například v TB18 chladí všechny čtyři stěny, plocha chlazení je tedy v tomto případě nesrovnatelně větší, navíc teplota, kterou reálně na stěně naměříte, je ca -24°C. Odvod tepla z vloženého nákladu do chladničky je tak mnohonásobně rychlejší, protože rozdíl teplot mezi vloženým předmětem a stěnou chladničky je veliký a je navíc téměř všude kolem.

Kompresorové autochladničky jsou vybaveny termostatem, to znamená, že chladnička chladí na teplotu jakou si nastavíte. Po jejím dosažení se chladnička vypne, a má pak téměř nulovou spotřebu.

Hlavní přednosti kompresorových autochladniček tedy jsou:

  1. chlazení - zvládnou chladit na teplotu, kterou si nastavíte (danou rozmezím termostatu například -20°C až +10°C) v podstatě bez ohledu na okolní teplotu
  2. spotřeba - mají mnohonásobně nižší spotřebu energie než termoelektrické chladničky
  3. výkon -  rychlost s jakou vychladí vložené potraviny je nesrovnatelně větší než u termoelektrických autochladniček
  4. životnost - jsou navrženy tak, aby zvládaly činnost v denním režimu mnoho let, většina termoelektrických chladniček nezvládne několikadenní nepřetržitý provoz
  5. termostat - mají termostat, teplotu uvnitř si můžete nastavit
  6. mražení - většina kompresorových autochladniček bez problému mrazí
  7. ochrana baterie - kompresorové autochladničky Indel B jsou vždy vybaveny ochranou proti vybití autobaterie
  8. hlučnost - kompresorové autochladničky jsou výrazně tišší než termoelektrické, navíc většinu času nechladí a jsou bezhlučné
  9. napájecí napětí - všechny kompresorové autolednice  Indel B lze napájet z 12 i z 24V zároveň, přenosné pak většinou i ze 110-230V AC


Kompresorové autochladničky jsou proto jasnou volbou profesionálních řidičů. Vestavné chladničky v kamionech jsou provedeny pouze jako kompresorové kvůli životnosti, chladícímu efektu, hlučnosti a nízké spotřebě energie. Jednoduše je naleznete všude tam, kde je třeba spolehlivě vychladit či udržet vychlazené potravniny, léky nebo pití, které vezete.

Hlavní nevýhody kompresorových autolednic:

  1. cena - bezesporu odpovídá náročnosti provedení, životnosti a užitným vlastnostem, v porovnání s termoelektrickáma autochladničkama je ca 2-15x vyšší
  2. hmotnost - díky použitým komponentům, zejména kompresoru, výparníku a kondenzátoru, jsou kompresorové autoledničky několikanásobně těžší